Opzeggen of wijzigen van tenaamstelling bij overlijden.
(Direct) na overlijden
- Een arts dient een verklaring van overlijden op te stellen, dit is nodig voor de aangifte bij de burgerlijke stand.
- Ga na of er een donorcodicil is.
- Neem contact op met een uitvaartondernemer.
- En neem als het u allemaal te veel is contact op met een nalatenschap makelaar www.Nalatenschapsmakelaar.nl
- Er moet aangifte worden gedaan van overlijden bij de afdeling Bevolking van het gemeentehuis in de plaats van overlijden. Meestal doet de bode/uitvaartondernemer dit.
- Ga na of er een uitvaart- of Levensverzekering is.
- Versturen van rouwbrieven.
- Vraag om een akte van overlijden aan de uitvaartondernemer. U heeft deze nodig om veel zaken te regelen. Veel instanties verlangen een kopie overlijdensakte ter verificatie. Geef de originele akte nooit weg.
(Direct) na de uitvaart
- Zendt een bericht aan bedrijfspensioenfonds of verzekeringsmaatschappij in verband met de uitkering van het pensioen enz.
- Laat een verklaring van erfrecht opstellen door een notaris. Deze heeft u onder andere nodig om bankzaken te regelen. Vraag eventueel om de bloedvolmacht.
- Informeer Bank(en)/Postbank.
- Tenaamstelling van spaarbankboekjes, giro-en/of bankrekening c.q. beleggingsrekening die op naam van de overledene of op beider naam staan, dienen te worden gewijzigd.
- Laat eventueel de bankkluis openen en legen/opzeggen.
- Let op: Vraag de werkgever in geval van een geblokkeerde rekening het salaris op een andere rekening te storten waar u wel bij kunt.
- Alle maatschappijen waarbij verzekeringen zijn afgesloten, dienen van het overlijden in kennis te worden gesteld. Polis(en) moeten worden gewijzigd of opgezegd.
- Zeg eventueel abonnementen op van tijdschriften, periodieken of vakliteratuur. Trek zo nodig machtigingen tot automatische overschrijvingen in.
- Informeer alle overige organisaties en bedrijven waar de overledene geregistreerd staat. Zoals bijvoorbeeld goede doelen en vakbonden.
Vervolgens te regelen
- Inventariseer de lopende schulden bij denkt u bijvoorbeeld aan de belasting, hypotheek, uitvaart enz.
- Indien de overledene een hypotheek had op het huis, controleer de hypotheekakte of daarin een clausule is opgenomen waarin bepaald is of de hypotheek boetevrij kan worden afgelost.
- In het geval dat er een partner overblijft: Indien u persoonlijke leningen hebt afgesloten of aankopen hebt gedaan op afbetalingsvoorwaarden, ga dan na of het resterende bedrag u in verband met het overlijden van uw partner is kwijtgescholden.
- Incasseer de verzekeringsuitkeringen, en los daarmee de eventuele schulden af.
- Regel de verplichte laatste belastingaangifte overledene. Voor uitgebreide informatie zie veel gestelde vragen bij de belastingdienst. bBelastingdienst.nl
- In het geval dat er een partner overblijft: Vraag eventueel de huur-, zorg, en kindertoeslag bij de belastingdienst aan.
- Vraag een eventuele nabestaanden of wezenpensioen aan (ANW), voor meer informatie hierover: svb.nl
- Dien eventueel een aanvraag in voor gezinshulp bij een instelling voor gezinszorg of instelling voor maatschappelijk werk bij uw gemeente. www.gemeenteDenHaag.nl of www.gemeenteLeidschendamVoorburg.nl of www.gemeentedelft.nl
- Vraag eventuele tegemoetkoming studiekosten aan bij de IB-Groep: ibgroep.nl
- Ga na of het mogelijk is verlaging van bepaalde tarieven aan te vragen van Reinigingsrechten en Milieubelasting.
- Ga over tot verdeling van de (in)boedel. Laat deze zo nodig taxeren. Vergeet de eventuele aangifte van successiebelasting niet. Een notaris helpt u hierbij. Voor uitgebreide informatie zie veel gestelde vragen van de belastingdienst Belastingdienst.nl
- Bewaar alle rekeningen van de gemaakte kosten in verband met het overlijden: deze kosten zijn voor een deel fiscaal aftrekbaar.
- Indien u nog niet over een testament beschikt, laat dit dan nu opmaken door een notaris en regel eventueel de voogdij van uw minderjarige kind(eren).